Predstavitelia generácie Z, ľudí narodených po roku 1997 kladú súkromný život nad kariéru. Medzi nimi najčastejšie uvádzané hodnoty patria: šťastie (62 %), rodina (60 %), možnosť venovať sa koníčku (56 %), podľa štúdie „Generácia Z na trhu práce“.
Výsledky prieskumu diagnostikujúceho postoje a očakávania generácie Z (ľudia narodení v rokoch 1997-2012) voči zamestnávateľom predstavili vo Varšave. Štúdiu vypracoval tím Ústavu manažmentu a vied o kvalite Univerzity Humanitas.
Autori štúdie zdôrazňujú, že predstavitelia generácie ľudí narodených po roku 1997 kladú ciele súvisiace so súkromným životom, vrátane honby za vlastnými vášňami nad kariérny a profesionálny úspech.
„Práca a kariéra nie sú pre „generáciu Z“ prioritou a cieľom samy osebe, ale sú prostriedkom na dosiahnutie neprofesionálnych cieľov a hodnôt dôležitých v súkromnom živote (vrátane rodinného života) alebo v spoločenskej činnosti“ – uvádza sa v správe.
Medzi hodnoty, ktoré respondenti najčastejšie uvádzali, boli uvedené tie, ktoré priamo nesúvisia s aktivitou na trhu práce: šťastie (62 %), rodina (60 %), možnosť venovať sa svojím koníčkom (56 %), ekológia (51 %), nezávislosť/sloboda (51 %), zdravie (44 %) a láska (37 %).
Kariérny rozvoj a finančné zabezpečenie ako najcennejšie hodnoty v živote označilo len 11 percent respondentov.
V správe sa uvádza, že predstavitelia generácie Z prejavujú silnú potrebu zosúladiť pracovný a súkromný život (rovnováha medzi pracovným a súkromným životom), pričom túto oblasť považujú za prioritu.
Možnosť bezproblémového skĺbenia pracovného a osobného života bola najčastejšie vybranou odpoveďou respondentov na otázku o subjektívne hodnotených vlastnostiach organizácie – zamestnávateľa (uviedlo až 75 percent opýtaných). Táto odpoveď získala viac indícií ako atraktívne zárobky (67 %).
Nasledovali: flexibilný pracovný čas (65 %), možnosť kreatívnej a inovatívnej práce (57 %), dobrá atmosféra (51 %) a možnosť služobných ciest/cestovania (44 %).
Na druhej strane do úzadia ustupujú vlastnosti zamestnávateľov, ktoré priamo súvisia s odbornou činnosťou respondentov, ako sú: možnosť rozvoja a získavania odborných skúseností (38 %), získanie profesionálnych pracovných nástrojov (18 %), možnosť pokračovať v kariére/povýšenie (11 %) alebo stabilita zamestnania (6 %).
Medzi faktormi, ktoré môžu človeka z generácie Z odradiť od uchádzania sa o zamestnanie u daného zamestnávateľa, má významné miesto nezlučiteľnosť poslania spoločnosti s osobnými hodnotami uchádzača o prácu. Túto odpoveď uviedlo 63 % opýtaných.
Charakteristiky a správanie, ktoré si respondenti u svojho zamestnávateľa najviac cenia, sú rešpekt (66 percent odpovedí), individuálny prístup (55 percent), láskavosť (54 percent), tolerancia (49 percent), ochota pomôcť (45 percent, ), otvorenosť (42 %) a partnerské zaobchádzanie (39 %).
Respondentov sa pýtali aj na ich postoj k práci na diaľku. Pri odpovedi na otázku, či by ste sa chceli venovať svojej profesionálnej kariére len v rámci práce na diaľku, len 6 % respondenti uviedli odpoveď „určite áno“ a 16 percent. – skôr áno. Najviac bola označená odpoveď „určite nie“ (43 %), pričom odpoveď „pravdepodobne nie“ zvolilo 25 %. respondentov.
Účastníci štúdie „Generácia Z na trhu práce“ s uvedením odvetví, v ktorých by chceli v budúcnosti pracovať, si najčastejšie vyberali: nové technológie (29 %), hudbu (25 %), videohry (25 %). , móda (22 %), šport (22 %), IT (21 %) a médiá (20 %).
Prieskum sa uskutočnil na celoštátnej úrovni od 10. februára 2023 do 19. marca 2023 na skupine takmer 1,3 tis. ľudia: žiaci, študenti a absolventi rôznych typov škôl.
Štúdia bola vykonaná metódou neosobného prieskumu (online prieskum, poštový prieskum, prieskum v auditóriu, distribuovaný prieskum), ako aj metódami hĺbkového rozhovoru a rozhovorov s cieľovou skupinou.
Páčil sa vám náš článok? Zdieľajte ho so svojimi priateľmi a potešte ich správami z redakcie pekných novín!